PROJECTBESTRATING | 2018/19 - NOPPERT BETON
99 Als representatieve straatsteenverbanden gelden de kruisvoeg, blokverbanden en het wildverband . Voor oppervlakken met voertuigbelasting zijn deze slechts in geringe mate resp. helemaal niet geschikt, omdat daarbij geen of slechts een geringe lastverdeling op de aangrenzende stenen plaats vindt. Door toepassing van het EINSTEIN ® - systeem kan de lastverdeling bij deze verbanden aanzienlijk worden verbeterd (zie pag. 20). Door de verbandnokken en de D-puntvoegbeveiliging wordt zo de technologie van een verbandsteen met het uiterlijk van een rechthoekige of vierkante straatsteen gecombineerd. Straatsteenverbanden met doorgaande voeg moeten bij de vormgeving loodrecht of diagonaal worden gericht op de rijrichting. LEGVERBANDEN: KEUZE, GESCHIKTHEID EN VERWERKING Rijverband met halve steen verspringing met rechthoekige stenen Parket-/blokverband Dit verband is een puur sierverband en is uitsluitend geschikt voor oppervlakken die belopen worden. Kan ook toegepast worden voor tijdelijke verharding. Zoals bijvoorbeeld bouwwegen. Rijverband met halve steen verspringing met vierkante stenen Kruisvoeg Dit verband is een puur sierverband en is uitsluitend geschikt voor oppervlakken die belopen worden. Wildverband Rijverband met derde steen verspringing met rechthoekige stenen Keuze van het geschikte legverband Bij de keuze van het geschikte legverband, is de manier waarop de bestrating wordt belast de belangrijkste factor. Daarnaast spelen zowel esthetische eisen als bouwtechnische voorwaarden een rol. Door de vele verschillende formaten van de betonstraatstenen zijn talrijke bestratingpatronen mogelijk. Geschiktheid van het gekozen legverband Welk bestratingverband is het meest geschikt voor de optredende belastingen van het oppervlak bij het beoogde gebruik? Het diagonaal leggen van de steenrijen t.o.v. de hoofdverkeersrichting zorgt voor een aanzienlijk betere lastverdeling op de aangrenzende stenen. Bij het berijden van de straatstenen raakt het voertuigwiel meer afzonderlijke stenen (contactvlak, afb. 14), die daardoor zorgen voor een betere lastverdeling Daarnaast zorgt het diagonaal leggen van de straatstenen voor de minste geluidsemissie die door de voegen van het bestratingoppervlak ontstaan. Ter afsluiting van de diagonaal gelegde stenen worden aan de randen zogenaamde bisschopsmutsen of keperkantstenen aangebracht.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODE0ODQ=